13 maj 2023

Kjell Jonsson, Polarbröd, utsedd till hedersledamot i Sveriges bagare & konditorer

Vid Sveriges bagare & konditorers årsmöte den 13 maj 2023 utsågs Kjell Jonsson till hedersledamot för sina insatser att utveckla Polarbröd och bageribranschen.

Under branschorganisationen Sveriges bagare & konditorers årsmöte den 13 maj 2023 valdes Kjell Jonsson, som tidigare drivit Polarbröd och även varit ledamot i Sveriges bagare & konditorers styrelse till hedersledamot. Motiveringen lyder:

"Kjell Jonsson har genom sina exceptionella insatser inom bageribranschen i Sverige på ett betydelsefullt sätt bidragit till att utveckla och stärka den svenska brödmarknaden. Genom sin passion, kreativitet och engagemang har Kjell varit central i utvecklingen av Polarbröd, som idag är ett av Sveriges största bagerier.

Kjells arbete med att förbättra och modernisera produktionsmetoder inom Polarbröd har resulterat i en större produktionskapacitet, vilket har möjliggjort att Polarbröd kan nå ut till en bredare publik. Denna framgång har inte bara gynnat Polarbröd som företag utan även bidragit till att öka medvetenheten om den svenska brödkulturen och dess betydelse för vårt lands gastronomi.

För sina enastående insatser och bidrag till utvecklingen av den svenska brödmarknaden, förtjänar Kjell Jonsson att bli hedersledamot i Sverige bagare & konditorer. Hans passion och engagemang kommer att fortsätta inspirera kommande generationer av bagare och brödälskare över hela landet."

Senast en person blev utsedd till hedersledamot i Sveriges bagare & konditorer var 2011 då Claes Christensson, grundare av Gateau, utsågs.

Tidigare har nedanstående personer valts till hedersledamöter:

Åke Eriksson, Eskilstuna
Harald Jahn, Västerås
Curt Sandelius, Stockholm

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer, 08-762 67 94, martin@bageri.se

Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bagerier och konditorier i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för göra det enklare att driva bageri och konditori. Sveriges bagare & konditorer har cirka 400 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se