03 oktober 2023

Kanelbullen är mer svensk än nationaldagen

Onsdag den 4 oktober är det Kanelbullens dag. Under dagen förväntas närmare 60 procent av svenska folket fira dagen genom att äta minst en kanelbulle. Det innebär att dubbelt så många firar kanelbullens dag som Sveriges nationaldag. Kanelbullens dag är viktig såväl för svensk kultur som svensk välfärd.

Kanelbullen är ett unikt svenskt bakverk som älskas av svenska befolkningen och bullen blir bara mer älskad med åren. Föra året slog Kanelbullens dag rekord när hela 58 procent av svenska folket åt en kanelbulle eller fler. Därmed slogs det tidigare rekordet på 57 procent från 2013 enligt undersökningsföretaget GfK som varje år genomför mätningar på uppdrag av Sveriges bagare & konditorer.

Att kanelbullen är en typiskt svensk produkt är det antagligen ingen som tvivlar på och att svenskarna älskar bullen är för de flesta en självklarhet. Enligt SOM-institutets senaste mätning (2017) är det 31 procent av svenskarna som firar Sveriges nationaldag.

• Kanelbullens roll i svensk kultur är tydlig och att dubbelt så många firar Kanelbullens dag som nationaldagen är ett tecken på hur älskad bullen är, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Sveriges bagare & konditorer har under året lämnat in en EU-varumärkesansökan för ursprungsbeteckning i syfte att få EU att bekräfta det unikt svenska med kanelbullen. Den ansvariga svenska myndigheten, Livsmedelsverket, har motsatt sig registreringen och processen om att skydda kanelbullen har därför genom överklagande flyttats över till domstolsväsendet.

• Att hela 58 procent av svenska folket väljer att fira Kanelbullens dag genom att äta en bulle visar hur starkt förankrad såväl kanelbullen som Kanelbullens dag den 4 oktober är i den svenska folksjälen. Det är till exempel dubbelt så många som firar kanelbullens dag jämfört med nationaldagen, säger Martin Lundell.

Kanelbullens dag är inte bara viktig för den svenska fikakulturen. Den bidrar även till den svenska välfärden. Enligt beräkningar från tidigare år genererar kanelbulleförsäljningen enbart under Kanelbullens dag skatteintäkter som kan finansiera cirka 25.000 sjuksköterskor.

För mer information om kanelbullar och Kanelbullens dag:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer

martin@bageri.se

Fakta Kanelbullens dag

Andel av svenska folket som åt minst en kanelbulle på Kanelbullens dag 2022: 58 procent.

Antal kanelbullar som förväntas ätas på Kanelbullens dag i år: 9 500 000

Källa: GfK, 3776 hushåll svarade på undersökningen

Välfärdstjänster som kan finansieras av skatteintäkterna från Kanelbullens dag under en dag:

Grundutbildade sjuksköterskor: cirka 25 000

Undersköterskor i hemtjänsten: cirka 33 000

Källa: Svenskt Näringsliv/Välfärdsskaparna

Beräknad råvaruåtgång i kg för att baka 9 500 000 kanelbullar:

mjöl               285 000 kg

smör              212 000 kg