Meny
Stäng
Våra sajter
Tillbaka till menyn

Squid Games i bageribranschen

Ledare i Tidningen BRÖD nr 12, december 2021

Nu är det snart jul och i år får nog även vi vuxna ställa oss frågan om vi tror på tomten? Om vi tror på att tomten får komma till oss julen 2021, eller om det blir en jul lik förra året då många utifrån försiktighet och rädsla för covidsmitta valde att fira jul isolerade. Nyligen gav i varje fall Folkhälsomyndighetens generaldirektör besked om att hon tycker att det är fritt fram för fullt vaccinerade och friska människor att fira jul tillsammans.

När vi sammanfattar 2021 kan vi se tillbaka på ett år fullt av utmaningar i form av allt från personer som fått kämpa med långsiktiga hälsoproblem efter att ha smittats av covid till företag som drabbats av restriktioner och mått minst lika dåligt som de smittade personerna. Konsekvenserna har blivit att betydligt fler bagerier än vanligt gått i konkurs. Andra har kämpat och lyckats överleva, ofta tack vare en imponerande förmåga till anpassning utifrån nya förutsättningar. Rädda kunder, restriktioner om max en gäst per bord och nekade korttidspermitteringar är några av alla utmaningar bageribranschen utsatts för – det är som Squid Games utspelat sig i verkligheten!

Trots allt elände finns det även ljuspunkter. En del bagerier, ofta de som ligger i bostadsområden, har till och med gått bättre under pandemin än tidigare. I deras områden har kunderna arbetat hemifrån och haft mer tid än vanligt så de oftare hunnit gå till det lokala bageriet för att köpa fika. Våra undersökningar bekräftar bilden av att privatpersoner generellt sett handlat mer på landets bagerier än tidigare. Något överraskande är kanske att försäljningen av tårtor är det som ökat mest, även om den stora ökningen av försäljning till privatpersoner inte kan kompensera tappet av försäljning till företagskunderna.

Mest glädjande tycker jag är att kunderna under 2021 handlat på bageri/konditori oftare än tidigare, i snitt 8 gånger mot 6,7 gånger under 2020 och 6,5 gånger 2019. Det är en ökning med 16 procent på ett år. Kan vi under nästa år behålla privatpersonernas ökade intresse för branschen och dessutom få tillbaka företagskunderna finns goda chanser för branschen att både återhämta sig och att gå stärkt ur en omtumlande period.

Det har under många år pratats om att det är för mycket fokus på hantverket och för lite fokus på företagande och lönsamhet i vår bransch. SBK har arrangerat allt från utbildningar till tävlingen Årets
Företagare i bageribranschen i syfte att utbilda och inspirera inom företagande.

Det sägs ofta att pandemin har skyndat på it-mognaden hos Sveriges befolkning med flera år. På samma sätt har kunskaperna inom företagsledning utvecklats rekordartat bland bageri- och konditoriägare de senaste två åren. Traditionen av gedigen hantverkskunskap, som nu förstärkts med en ny nivå av kunskaper och erfarenheter inom företagsledning, gör att jag ser positivt på branschens utveckling inför 2022.


God Jul och Gott Nytt År!

 

Martin Lundell

vd Sveriges bagare & konditorer