10 februari 2021

Fettisdagen 2021 firas efter rekordlång fasta för bageribranschen

Efter en rekordlång fasta för bageribranschen närmar sig fettisdagen den 16 februari. Det är en dag då konsumenter brukar vallfärda till landets konditorier och bagerier. Fler än hälften av alla svenskar njuter av en, eller flera, semlor under dagen som brukar kallas bageribranschens livboj och som i år är än viktigare.

I år infaller fettisdagen den 16 februari. Under fettisdagen förra året åt 54 procent av svenska folket minst en semla. 35procent av dem som åt en semla blev bjudna på jobbet och 30 procent blev bjudna privat enligt en undersökning som genomförts av undersökningsföretaget GfK. Svenska folket uppskattas njuta av ungefär sex miljoner semlor under dagen.

Semlan kallas inte sällan bageribranschens livboj efter den utmanande perioden efter jul och nyår. I år är liknelsen ännu mer aktuell då pandemin som pågått i snart ett år har slagit hårt mot bageribranschen. Många bagerier och konditorier kämpar varje dag för sin överlevnad. Färre personer är ute och rör sig och det medför färre gäster på många konditorier. Vid hemmaarbetet slutar dessutom många företag att köpa frukost och fika, vilket har drabbat bageribranschen mycket hårt. Hittills har var tjugonde medlemsföretag i branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer gått i konkurs under pandemin.

• Det finns en stor oro hos bagerierna att även fettisdagen i år blir ett hårt slag mot branschen då färre företag som brukar köpa semlor till arbetsplatsen inte gör så när personalen jobbar hemifrån. Det har varit en lång fasta för landets bagerier och många riskerar att slås ut. Om man vill ha sitt lokala hantverksbageri kvar ska man gå dit och stödhandla. Det är sällan man kan göra gott och äta så gott samtidigt, säger Martin Lundell som är vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Försäljningen av semlor är viktig såväl för ungdomar som för svensk välfärd. En beräkning som Svenskt Näringsliv gjort på uppdrag av Sveriges bagare & konditorer visar att skatteintäkterna från försäljningen av semlor enbart under fettisdagen kan finansiera 64 000 sjuksköterskor för en dag.

• – Försäljningen av semlor på fettisdagens ger god näring åt Sveriges välfärd genom de skatteintäkter som genereras. Enbart skatteintäkterna från semmelförsäljningen under fettisdagen finansierar 64 000 sjuksköterskor, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Många anställda i branschen har sitt första jobb, så kallat instegsjobb, när de arbetar i kassan eller serveringen. När det går dåligt för branschen riskerar de unga att stängas ute från arbetsmarknaden.

Beräknad råvaruåtgång på semlor under Fettisdagen:
Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer har utifrån Svenska Bagarlandslagets standardrecept på semlor räknat ut hur mycket råvaror som går åt till de semlor som säljs under fettisdagen:

• 132 ton mandelmassa
  • 211 ton grädde
  • 2,6 ton kardemumma
  • 211 ton vetemjöl
  • 42 ton smör
  • 2,6 miljoner ägg
  • 53 ton socker
  • 1 ton florsocker

Pressbilder finns på www.bageri.se/press/pressbilder/

För frågor vänligen kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer. martin@bageri.se, 0703-64 67 94