11 februari 2020

Sveriges bagare & konditorer AB blir delägare i Flavour Sweden AB

Sveriges bagare & konditorer AB, dotterbolag till branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, har gått in som delägare i Flavour Sweden AB, moderbolag till det helägda dotterbolaget Personal Computer System i Göteborg AB (PCS).

• IT-systemen som Flavour tillhandahåller används dagligen av majoriteten av Sveriges bagerier och konditorier som såväl affärssystem som till att klara av de lagstadgade kraven på innehållsförteckning. Programmen från Flavour har blivit en del av den infrastruktur som branschen förlitar sig på. Genom det här köpet knyter Sveriges bagare & konditorer Flavour Sweden AB än närmre branschen och tryggar tillgången till ett verktyg som gör det enklare att driva bageri och konditori, säger Sveriges bagare & konditorers ordförande Stefan Fritzdorf.

Flavour och det helägda dotterbolaget PCS levererar IT-lösningar för livsmedelssektorn. Bolagen tillhandahåller framför allt ett affärssystem samt ett recept- och kalkylsystem för livsmedelsproducenter kallat Flavour. Med hjälp av systemet är det möjligt för tillverkare, t ex små och stora bagerier och konditorier, att beräkna och skapa näringsdeklarationer och innehållsförteckningar på ett enkelt sätt.

• Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer samlar hela bageribranschen. Vi är mycket glada att Sveriges bagare & konditorer har gått in som delägare i vårt bolag och att vi därmed får en närhet till våra bageri- och konditorikunder som kommer att hjälpa oss mycket i utvecklingen framöver, säger Annika Brynolfsson, vd på Flavour Sweden AB.

Enkel och kostnadseffektiv hantering av recept, kalkyler och innehållsdeklarationer är viktigt för alla bagerier och konditorier och IT-system som stödjer arbetet kan närmast jämföras vid viktig infrastruktur för branschen. Sveriges bagare & konditorer har valt att gå in som delägare i Flavour Sweden AB i syfte att stärka och trygga de marknadsledande IT-system bolaget tillhandahåller.

PCS kommer framöver operativt ledas precis som idag, av samma personer som även är kvar som majoritetsägare. Sveriges bagare & konditorer kommer ha en plats i styrelsen och verka för att PCS fortsätter utvecklas på ett sätt som gynnar bageribranschen. Den operativa verksamheten, som t ex beslut om priser för tjänster, kommer fortsätta att drivas av de personer som idag är verksamma i PCS. Alla delägare kommer att arbeta för att branschen har ett väl fungerande modernt system som i slutändan bidrar till affären för kunden.

För mer information, kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer AB, 08-762 67 94, martin@bageri.se

Annika Brynolfsson, vd Flavour Sweden AB, 070-963 33 74, ab@pcs.se

OM SVERIGES BAGARE & KONDITORER

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bagerier och konditorier i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för göra det enklare att driva bageri och konditori. Sveriges bagare & konditorer har cirka 400 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se

OM FLAVOUR SWEDEN AB/PERSONAL COMPUTER SYSTEM I GÖTEBORG AB

Flavour AB är moder bolag till Personal Computer System i Göteborg AB som levererar IT-lösningar för livsmedelssektorn, framförallt inom bageri- och charkuteribranschen där bolaget saluför två standardsystem för verksamhetsstyrning i form av orderhantering, produktionsplanering, leveranser och kopplingar till kringliggande system och produktionsutrustningar. Bolaget tillhandahåller också en webbaserad tjänst kallad Flavour som är ett generellt recept- och kalkylsystem för livsmedelsproducenter. Med Flavour är det möjligt för tillverkare att beräkna och skapa näringsdeklarationer och innehållsförteckningar på ett enkelt sätt. www.pcs.se