Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, är Årets Företagare 2017 i bageribranschen

Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, är Årets Företagare i bageribranschen

Årets Företagare i bageribranschen arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer i syfte att lyfta fram den eller de företagsledare som utmärker sig genom sitt ledarskap och som fört sitt företag till att utvecklas. Vinnare 2017 är Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström som driver Urshultsbagarn i Urshult.

Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström kombinerar det genuina hantverket med modern teknik och har år efter år uppvisat såväl en ökad omsättning som lönsamhet. Idag bedrivs bageriets verksamhet i toppmoderna lokaler med ett framsynt tänk för att aktivt säkerställa god kvalitet av både bakverken och i leveranssäkerhet. Personalen behandlas som den viktiga resurs den är och ett tecken på det goda ledarskapet och att medarbetarna trivs är att företaget visar upp en låg personalomsättning.

-Vårt framgångsrecept är att vi vågar jobba med metoder på samma sätt som man gjorde förr men i en modern tappning, säger Tobias och Mikael. I dagens hårda konkurrens har vi valt en kompromisslös linje som innebär att vi gör allt från grunden från råvaror med kvalitet. En strategi som visat sig långsiktigt framgångsrik både i hantverket och affärsmässigt.

-Tobias och Mikael är värdiga vinnare av Årets Företagare i bageribranschen, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, SBK, som är initiativtagare till utmärkelsen. Genom sitt medvetna och tydliga ledarskap och affärsmannaskap, tillsammans med ett bransch- och yrkeskunnande utöver det vanliga, driver de sitt företag lönsamt och framgångsrikt både idag och med sikte på framtiden. Och det är viktigt – vi möter allt tuffare konkurrens och för att lyckas som företagare gäller det att också vara på topp som företagare. Framgångsrika företag skapar tillväxt, fler arbetstillfällen och bidrar till landets ökade välstånd.

På andra plats i årets tävling placerade sig Nasif Fadel, Liba Bröd, Göteborg och på tredje plats kom Mattias Ljungberg, Tössebageriet, Stockholm. Övriga finalister var Helene och Mikael Stålbom som driver Stålboms Konditori, Falkenberg och Markus Ekelund som driver Thimons Konditori i Nässjö.

Utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen går till en företagare i bageribranschen som genom skickligt företagande lyckats utveckla företaget både avseende ekonomiska nyckeltal, exempelvis lönsamhet, tillväxt och rörelseresultat, och faktorer som mål och visioner, marknadsföring och strategi, profilering, ledarskap och medarbetarskap.

Förstapriset består bland annat av 50 000 kronor, att använda för fortsatt utveckling av företagandet, och delades ut i samband med Sveriges Bageri & Konditorimässa den 23 september.

Årets Företagare i bageribranschen är ett initiativ från branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Huvudsponsor är bagerileverantören Zeelandia.

För mer information, kontakta:

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer: 08-762 67 94, 070-364 67 94, martin@bageri.se

Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström: 0477-200 42

Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer har cirka 450 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se