Årets företagare17

Finalisterna i tävlingen Årets Företagare i bageribranschen har utsetts. Tävlingen lyfter fram de företagsledare som på bästa sätt lett sina företag till framgångar. Vinnaren utses 23 september och får då ta emot prischecken på 50.000 kronor. Bakom tävlingen står branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Nu är fem företagare i bageribranschen nominerade till utmärkelsen ”Årets Företagare i bageribranschen”. Utmärkelsen premierar framgångsrikt företagande – tillväxt, lönsamhet och ledarskap.

Fem företagare är nu nominerade till utmärkelsen Årets Företagare i bageribranschen 2017.

De nominerade är:

• Nasif Fadel, Liba Bröd, Göteborg. Företaget har med Nasif Fadel i spetsen utvecklats till ett av branschens mest välmående. Under de senaste fyra åren har företaget vuxit med cirka 15 anställda och nästan dubblat omsättningen.
  • Heléne och Micael Stålbom, Stålboms Konditori, Falkenberg. Ett av de bäst presterande företagen i branschen i Västsverige. Heléne och Micael Stålbom står för en modern ledarstil och företaget visar både ökad försäljning och lönsamhet de senaste åren.
  • Markus Ekelund, Thimons Konditori, Nässjö. Markus Ekelund är för andra året i rad nominerad till finalomgången i Årets Företagare. Företaget har på senare tid gjort framgångsrika investeringar som lett till kraftig omsättningstillväxt. Därtill uppvisar företaget goda finanser och står för en sund personalpolitik.
  • Mattias Ljungberg, Tössebageriet, Stockholm. Mattias Ljungberg är en väl meriterad bagare och konditor med många branschutmärkelser på sin meritlista och han är även uppfinnaren av Semmelwrapen. Företaget, som har drygt 20 anställda, har under de senaste åren uppvisat ekonomisk stabilitet och god lönsamhet.
  • Tobias Karlsson och Mikael Pettersson Engström, Urshultsbagarn, Urshult. Företaget uppvisar ökad omsättning och lönsamhet år efter år. Därtill låg personalomsättning och aktiv produktutveckling.

Utmärkelsen går till en företagare i bageribranschen som genom skickligt företagande lyckats utveckla företaget både avseende ekonomiska nyckeltal, exempelvis lönsamhet, tillväxt och rörelseresultat, och faktorer som mål och visioner, marknadsföring och strategi, profilering, ledarskap och medarbetarskap.

Priset består bland annat av 50 000 kronor, att använda för fortsatt utveckling av företagandet, och kommer att delas ut i samband med Sveriges Bageri & Konditorimässa i Kista den 22-24 september. I år delas utmärkelsen ut för andra gången. 2016 gick den till Christian Jörgensen, vd på Dahls bageri i Göteborg.

Det är bageribranschens företag själva som föreslår kandidaterna till utmärkelsen. En jury bedömer sedan kandidaterna dels utifrån en speciell värderingsmodell för företag, dels utifrån de ”mjukare” faktorerna. De som bedöms bäst enligt kriterierna nomineras inför ”finalen”.

-Jag tycker årets nomineringar till utmärkelsen håller väldigt hög kvalitet, säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer. Det är fler företag som varit aktuella i år, toppen har blivit bredare. De fem nominerade är samtliga värdiga representanter för de kriterier som utmärkelsen lyfter fram.

-Efter det att vi drog igång Årets Företagare i bageribranschen förra året känns det som det blivit större fokus på de frågor som utmärkelsen premierar. Och det är viktigt – för ska man lyckas och utvecklas i bageribranschen gäller det att behärska både hantverket och företagandet, säger Martin Lundell.

Juryn för Årets Företagare i bageribranschen är: Morgan Holmström, affärscoach och utbildare, Samuel Engström, partner Valuation Företagsvärderingar, Carl Eckerdal, chefsekonom Livsmedelsföretagen samt Johan Sörberg, bargarmästare.

Årets Företagare i bageribranschen är ett initiativ från branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Sponsor och samarbetspartner är bagerileverantören Zeelandia.

, kontakta Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer, SBK:
08-762 67 94, martin@bageri.se